Informationsportaler, fagsystemer og it-løsninger

  

Nyheder

Nyheder   125/144

Schultz' 350 års jubilæum

Schultz har gennem 350 år været offentlighedens foretrukne guide i lovjunglen

28. jun. 2011

Schultz, der runder 350 år fredag den 1. juli 2011, er Danmarks ubestridte mester i fortolkning af lovtekster og andre komplekse sammenhænge. Gennem årene har virksomhedens lovbiblioteker guidet offentligheden trygt gennem lovjunglens stadigt voksende underskov af regler, og Schultz' ekspertise er anerkendt som landets ypperste. Det startede med krøllede bogstaver og bogtryk - siden kom stakkevis af disketter - og i dag fremstår jubilaren som en 100 procent digital og spændstig virksomhed med meget mere end lovviden på hylderne.

”Vi glemmer helt, at lovstof kan virke støvet - for vi laver jo også så meget andet!”

”Vi er en af Danmarks absolut ældste virksomheder, og vores udvikling og vækst går så hurtigt, at vi helt glemmer, at vores arbejdsfelt for nogen kan virke støvet.” Sådan siger Mette Kaagaard, der siden 2007 har været administrerende direktør for Schultz. ”Vi har tradition for innovation og udvikling, og vi har altid været med fremme i forreste række. I 1871 publicerede vi den første udgave af Lovtidende, i 1990 lancerede vi en af de første elektroniske lovsamlinger på intet mindre end 35 stk. 5 1/4”-disketter, og i 1997 stod vi bag Folketingets første webside. I dag er vi med til at skabe den fælles digitale fremtid inden for sagsbehandling, borgerservice, uddannelse og erhvervsvejledning. Ikke spor støvet,” slutter Mette Kaagaard.

Schultz' avancerede, digitale løsninger har for længst udkonkurreret de støvede ringbind og trykte lovsamlinger, og virksomhedens 80 medarbejdere leverer løbende indhold på 250 webportaler og vedligeholder flere end 300.000 onlinedokumenter. Dertil kommer løsninger til fx uddannelsesvalg, karriererådgivning, fundraising og udbudsstyring.

Det handler om værdier, siger eksperten

Mængden af nye paragraffer vokser eksplosivt i disse år. Gennemsnitligt lander der halvanden ny regel hver uge på sagsbehandlernes bord, og undersøgelser viser, at medarbejdere på fx jobcentre bruger op til 45 minutter pr. arbejdstime på administration. Udviklingen sætter ekstra fokus på de digitale værktøjer, der skal hjælpe til overblik og effektivisering for sagsbehandlere i fx kommuner, a-kasser, jobcentre og fagforeninger. Er de Schultz-kunder, sparer de mange dyrebare minutter dagligt ved altid at have opdateret information og digitale faglige guider lige ved hånden. Alt sammen med kommentarer, vejledninger og henvisninger til retspraksis.

Kurt Houlberg, der er en af landets førende eksperter i kommunal administration og effektivitet og ansat som programchef hos AKF (Anvendt Kommunal Forskning), mener, at årsagen til den stigende lovkompleksitet ikke alene skyldes, at vi lever i et mere omskifteligt samfund. Årsagen er også, at ambitionen om at sikre borgernes retssikkerhed og ensartet sagsbehandling er blevet vigtigere værdier i samfundet, end de var tidligere.

En af de stærkeste aktuelle tendenser er at lade sagsbehandlingen starte hos borgeren selv via selvbetjeningsløsninger. En anden tendens er brugen af interaktive vejledningsværktøjer, der via afklarende spørgsmål og ud fra borgerens valg udvælger og målretter information. Det kan fx være information om efteruddannelse, så jobsøgende og jobkonsulenter skal bruge mindre samtaletid på at finde et fælles udgangspunkt. Her vil Schultz også fremover være en stærk leverandør af løsninger, der guider borgere og sagsbehandlere effektivt og trygt gennem lovjunglen.

Om Schultz

J.H. Schultz Information er en del af Schultz-koncernen, der ved indgangen til jubilæumsåret præsenterede et årsresultat før skat på 19,7 mio. kr. og en samlet omsætning på 93,9 mio. kr. Schultz-koncernen er ejet af Schultz Fonden.

Stifteren af Schultz Fonden er Ole Trock-Jansen, der er syvende generation af Hostrup-Schultz-slægten, som siden 1783 har været involveret i ledelsen af Schultz.

Schultz 350 år