Schultz Forum er et værktøj til borgerkommunikation. Med udvidelsen Fortrolig chatfunktionen i Schultz Forum kan kommunen skabe et trygt rum med plads til den tillidsopbyggende relation til borger.

Mange borgere har ikke eller bruger ikke aktivt e-Boks og NemID, og de mangler basale digitale kompetencer. Særligt er dette et stort problem hos udsatte borgere.


Når der samtidig er et stigende behov for, at kontaktperson, mentor, jobkonsulent mfl. er tilgængelige på tidspunkter, der passer borgeren, stiller det nye krav til de digitale løsninger.

 

Socialrådgiver og virksomhedskonsulent, Louise Ahle, Hedensted kommune er glad for Borgerapp'en Schultz Forum, som kommunen anvender som kommunikationsværktøj til udsatte borgere på tværs af forskellige afdelinger i kommunen.

I forhold til psykisk sårbare borgere, som fx kæmper med angst eller paranoia, kan den fortrolige chat give dem et rum, hvor de kan føle sig trygge, når de kommunikerer med deres sagsbehandler eller kontaktperson.

Louise Hee Ahle, socialrådgiver og virksomhedskonsulent, Hedensted Kommune

Tryghed for borgeren

Fortrolig chat-funktionen i Schultz Forum gør det muligt for borgeren at have dialog med deres kontakt(er) i kommunens forskellige afdelinger, uden at dialogen journaliseres ned i jobcentrets fagsystem. De borgere kan føle større tryghed ved at kommunikere via chats, som kun borgeren og sagsbehandleren kan se.

 

Færre bekymringer

Nogle borgere får ondt i maven, når der kommer nyt i deres e-Boks. De ved ikke, om det
er godt eller skidt. Når borgeren kan sende en lille besked i almindeligt talesprog, kan det
bidrage til et lavere stress- og angstniveau hos borgeren – og en mere nedtonet dialog giver
større tryghed.

 

Tidsreducerende værktøj

I Hedensted er afdelingerne Rusmiddel og Psykiatri placeret under Beskæftigelse, og Jobcenter Hedensted har som de første udbredt anvendelsen af Schultz Forum i begge afdelinger. Borgere, der har sager i flere afdelinger, kan nu bruge én app, Schultz Forum, til at kommunikere med deres kontaktpersoner i kommunen.

 

Louise arbejder med nogle borgere, hvor der typisk vil være et længere relationsopbyggende forløb, og særligt i starten bruges der en del tid på dette. I den proces, vil der være chatbeskeder, som ikke skal journaliseres, og som ikke skal overvåge:

”Der er mange mellemregninger, som kan have en betydning for relationen, men ikke for selve forløbet i jobcentret”, slutter Louise Hee Ahle.

 

Ud over at kunne chatte fortroligt med den enkelte borger, giver Schultz Forum bl.a. også jobkonsulenten/kontaktpersonen i kommunen mulighed for at behandle chats fra enten desktop eller fra app – og med et sikkert log-in, er der sikkerhed for, at kommunikationen sker til rette borger.

Læs også

Schultz Forum giver borgeren overblik og oplysninger om planlagte møder, aktiviteter og beskeder fra sagsbehandleren.
Nem og fleksibel kommunikation
Schultz Forum er dit værktøj til at føre sikker kommunikation med borgeren
Målret jobcentrets onlinetilbud med Schultz Booking.
Selvbooking
Målret jobcentrets onlinetilbud med Schultz Booking
Storebælt
Optimeret kommunikation med borgeren
Slagelse Kommune har med Schultz Forum optimeret deres kommunikation med borgeren