Hedensted Kommune bruger funktionen Fortrolig chat i appen Schultz Forum for at skabe et trygt rum til at kommunikere med ledige borgere, der er psykisk sårbare og fx kæmper med angst.

Mange borgere har ikke eller bruger ikke aktivt e-Boks og NemID, og de mangler basale digitale kompetencer. Særligt er dette et stort problem hos udsatte borgere. Når der samtidig er et stigende behov for, at kontaktperson, mentor, jobkonsulent mfl. er tilgængelige på tidspunkter, der passer borgeren, stiller det nye krav til de digitale løsninger.

Socialrådgiver og virksomhedskonsulent i Hedensted Kommune Louise Ahle er glad for appen Schultz Forum, som kommunen bruger til at kommunikere med udsatte borgere.

- I forhold til psykisk sårbare borgere, som fx kæmper med angst eller paranoia, kan den fortrolige chat give dem et rum, hvor de kan føle sig trygge, når de kommunikerer med deres sagsbehandler eller kontaktperson.

Tryghed for borgeren

Med fortrolig chat-funktionen i Schultz Forum kan borgeren kommunikere med sin sagsbehandler, uden at dialogen journaliseres  i jobcentrets fagsystem. Ifølge Louise Hee Ahle kan det give borgeren større tryghed at kommunikere via chats, som kun borgeren og sagsbehandleren kan se.

- Nogle borgere får ondt i maven, når der kommer nyt i deres e-Boks. De ved ikke, om det er godt eller skidt. Når borgeren kan sende en lille besked i almindeligt talesprog, kan det bidrage til et lavere stress- og angstniveau hos borgeren, fortæller Louise Hee Ahle.

Hun forklarer, at hun typisk arbejder med borgere, hvor der er et længere relationsopbyggende forløb. I den proces vil der være chatbeskeder, som ikke skal journaliseres eller overvåges:

- Der er mange mellemregninger, som kan have stor betydning for relationen, men ikke for selve forløbet i jobcentret, fortæller hun.

Én app på tværs af afdelinger

I Hedensted Kommune bruges Schultz Forum på tværs af afdelingerne Rusmiddel og Psykiatri, der begge er placeret under Beskæftigelse. Det betyder, at borgere, der har sager i flere afdelinger, kun skal bruge én app til at kommunikere med sine kontaktpersoner i kommunen.

Haender Paa Telefon Ved Vej

Skab nem kontakt til borgeren med appen Schultz Forum

Sagsbehandler og borger kan hurtigt bruge lang tid på at forsøge at fange hinanden over telefonen. Med appen Schultz Forum er det nemt at komme i kontakt med borgere og give besked om fx jobtilbud. Samtidig får borgeren mulighed for at kontakte sin sagsbehandler på en tryg og fleksibel måde.

Vil du høre mere om Schultz Forum?

Anja Pauly Green Markedschef Schultz

Kontakt os

Anja Pauly Green
Senior salgschef

+ 45 41 95 46 81
apg@schultz.dk 

 

Bliv kontaktet